Home-pagina E-mail Overzicht cursussen en workshops Download-pagina Nieuwsbrief Agenda workshop
Massage en Natuurgeneeskundige Praktijk PTS Drechtsteden


Werkboek voor lees- en leerproblemen

Al jaren lang begeleid ik met name kinderen die lees- en leerproblemen hebben. In de loop der tijd heb ik een eigen methode ontwikkeld waardoor kinderen en ook volwassenen goede resultaten boeken bij het verbeteren van lees- en leerproblemen. Op veler verzoek heb ik vandeze methodiek een werkboek samengesteld. Hierdoor wordt het voor een ieder bereikbaar en kan men ook thuis in een eigen omgeving en in een eigen tempo ( niet telang over een les maximaal 3 weken) er mee aan de slag. Daarnaast biedt het werkboek een goede ondersteuning bij de praktijklessen die ik geef. Maar ook zonder de praktijklessen kan men nu zelfstandig aan de slag.

In het werkboek worden de gebruikte oefeningen uitgelegd op een simpele manier. Het is geen ingewikkeld studieboek, maar een boek in Jip en Janneketaal. In het werkboek wordt een bepaalde opbouw gevolgd, dat is heel belangrijk. Juist door structuur en regelmaat worden de problemen effectief aangepakt.

Als eerste beginnen we met basisoefeningen en die komen iedere les terug. De basisoefeningen brengen ontspanning en balans. Vervolgens worden er oefeningen gedaan om te kijken hoe het kind in elkaar zit. Heel veel draait om links en rechts en dus .... balans. Door bepaalde oefeningen te doen kan je bekijken welke richting er minder ontwikkeld is waardoor de balans verstoord is geraakt. De oefenstof bestaat uit: ademhalingsoefeningen, oefeningen voor balans, concentratie, motoriek, hand-oog-coördinatie en schrijfoefeningen . Bij sommige oefeningen worden meerdere vormen gebruikt, bijvoorbeeld ademhaling, motoriek en balans in één oefening. Al deze oefeningen zorgen ervoor dat de linker- en rechter hersenhelften beter gaan samen werken. Hierdoor treedt er een verbetering op in lees/ en leerproblemen. De kinderen staan sterker in de schoenen zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen, geen faalangst meer hebben en dat ze meer voor zich zelf opkomen. Ze krijgen meer plezier in school, lezen en leren.

Ik zeg altijd het licht is uit in de hersenen de lamp moet weer gaan branden.